Gotowość na odpieluchowanie.
Jak wspomniałyśmy wcześniej, dziecko cudownie nie przyjdzie do nas z oświadczeniem, że od dzisiaj żegnamy się z pieluszką. Dlatego warto obserwować swoje dziecko i jeśli zauważymy kilka z poniżej wymienionych cech, możemy rozpocząć naukę korzystania z nocnika lub toalety. Nie muszą się pojawić wszystkie, ale jeśli pojawią się minimum 3 cechy, to jest większa szansa na udaną naukę.
1. Zwiększenie pojemności pęcherza.
Dziecko jest gotowe na odpieluchowanie, jeśli nie robi siusiu często i w małych ilościach. Dziecko gotowe na odpieluchowanie to dziecko, które kładzie się na drzemkę z sucha pieluchą i budzi się z suchą. Oznacza to, że pęcherz jest już na tyle duży i na tyle dojrzały, że rozpoczęcie odpieluchowania ma sens. Po 2 r.ż. najszybciej zwiększa się pojemność pęcherza, pojawia się całkowite opróżnianie pęcherza i zwiększa się kontrola nad nim.
2. Świadomość potrzeby wypróżnienia się.
Objawem gotowości jest sygnalizowanie potrzeby przez dziecko słowami, wyrazem twarzy, szukaniem ustronnego miejsca.
3. Odczuwanie dyskomfortu po zrobieniu siusiu lub kupki.
Chodzi o sytuację, kiedy dziecko przynajmniej czasami przychodzi do nas i mówi, żeby je przebrać lub umyć.
4. Komunikowanie podstawowych potrzeb fizjologicznych.
Chodzi o sytuację, kiedy dziecko zaczyna komunikować, że chce jeść, pić, spać, jest mu zimno, jest zmęczone itd. Jednym z objawów gotowości na odpieluchowanie jest wzrastająca świadomość sygnałów, które wysyła ciało.
5. Znajomość słownictwa i w ogóle zainteresowanie tematem odpieluchowania i chęć naśladowania.
Dzieci do pewnego momentu nie są zainteresowane tym, co się dzieje w pieluszce ani tym, co się dzieje w toalecie. W pewnym momencie to się zmienia. Zaczynają interesować się tym tematem.
6. Stabilne siadanie i wstawanie.
Nie jest to najważniejszy element.
Warto wziąć pod uwagę dwie rzeczy:
1. Dojrzałość fizjologiczną - kontrolę nad zwieraczem, który jest zależny on naszej woli, dziecko nabywa po 18 miesiącu życia. Kontrola jelit a kontrola pęcherza to dwa różne procesy.
2. Dojrzałość emocjonalną
Większość dzieci osiąga dojrzałość fizjologiczną i emocjonalną między 1,5 roku a 3 lata. Są dzieci, które odpieluchowują się wcześniej, ale są też takie, które żegnają się z pieluszką później. Od wieku dziecka ważniejsza jest gotowość na odpieluchowanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz